lördag 29 februari 2020

Den frusna elden av Jens Henrik Jensen

Den tredje boken i Oxen-serien!

Handling: Den danske krigsveteranen Niels Oxen tros ha dött under en olycka till sjöss. Han har dock mirakulöst överlevt och försöker komma tillbaka till livet på en liten ö i den svenska skärgården. När ledarna i det hemliga maktnätverket Danehof upptäcker att deras försök att eliminera Oxen har misslyckats inleder de en jakt för att döda honom. Oxen vet att han inte kan vända sig till polisen, om de upptäcker att han lever kommer han att ställas inför rätta anklagad för ett mord som han inte har begått. Så Oxen beslutar sig för att själv hitta de skyldiga. Om han misslyckas är han dömd för alltid utan chans att återse sin son. Inför en i det närmaste omöjlig uppgift kontaktar han sin tidigare partner från PET, Margrethe Franck, som är avskedad och jobbar som hotellstäderska. Tillsammans tar de upp kampen mot Danehof. En kamp som tidigare haft dödliga konsekvenser. De kan bara få sina liv tillbaka genom att besegra Mörkermännen. Men hur bekämpar man en osynlig fiende?

Jag tycker omslagen till den här serien är otroligt vackra. Bara dem gör mig sugen på att läsa böckerna. Men i gengäld är de för tjocka för min smak. Ändå om jag kan tycka mitt i läsningen att de är för omfattande så vill jag ta upp nästa bok så fort jag är klar. Det gör mig rätt kluven till serien.

Det går inte att inte tycka om Niels Oxen. Han lider av PTS efter sina krigsupplevelser men är också en man som försöker göra det rätta. Även Margrethe Franck känns som en bra person men henne kommer jag inte nära på samma sätt. Hon verkar också så otroligt ensam i boken. Oxen har i alla fall lite vänner men för Margrethe ser vi bara gänget som kämpar här som finns för henne till och från.

Boken börjar ett drygt halvår efter att den andra boken slutade. Precis som man anat klarade sig Oxen undan från det som hände i slutet av andra boken. De övriga har fått leva men det är knappt. Niels Oxen har egentligen planer att fortsätta leva undangömt under antaget namn men något får honom att ändra sig och gör ett nytt försök att visa sin oskuld och sen krossa Danehof. Men han kan inte klara det själv.

Kampen blir som i de tidigare böckerna lång. Men den är också intressant för även om vi vet vilka vissa i Danhof är vet vi inte vilka alla är. Och mest väsentligt är vem som egentligen är ledaren? Det blir en lång och spännande jakt där allt inte är vad det ser ut att vara.

Betyget blir en mycket stark trea. Det som drar ner är tjockleken där jag tycker att boken kunde ha bantats ner en del.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar