måndag 29 juni 2020

I ett hus i Alvdal av Anne-Britt Harsem

Ur den äldste sonens perspektiv!

Handling: Alvdalsfallet är ett av Norges värsta och mest uppmärksammade övergreppsfall i modern tid. Avslöjandena om den ohyggliga pedofilringen skakade Norge år 2011 och den enormt populära boken 'Mammas svek' belyste händelserna ur dotterns perspektiv.
Men hon var inte den enda som råkade illa ut i Alvdalsfallet. Hur gick det sedan för alla berörda i skandalen? Vilka konsekvenser fick det för barnen att växa upp i en miljö präglad av övergrepp, missbruk och bristande omsorg?
Alvdals-kvinnan är den första kvinnan i Norge som har dömts till fängelse för sexuella övergrepp, dessutom på sina egna barn. Kevin är hennes äldste son. Och det här är hans otroligt modiga berättelse om sanning och svek, om förhållandet till sin mor och om ett barns nästan gränslösa lojalitet mot en förälder.

För drygt ett år sen läste jag boken Mamma svek som jag skrev om här av samma författare och som handlar om systern till Kevin, som den här boken handlar om. Det var en hemsk bok som handlade om hur både familj och myndigheter svek ett barn som utsattes för hemska saker i Norge. Och något som skiljer den här boken från flera andra hemska uppväxthistorier var att det ingick mycket information om myndigheternas agerande - eller brist på agerande.

I den här boken får vi höra hennes storebrors version av det som hände. Parallellt så får vi även information om sånt som skrevs i pressen och som hände i rättegången. På så sätt påminner böckerna om varandra.

Jag var rätt tagen över en Mammas svek men den här boken får jag inte att fungera. Även om boken känns väldigt ärlig, mycket med tanke på uppläsaren misstänker jag (Matias Holm), känner jag inte att jag litar på orden. Är de sanna eller tillrättalagda? Det blir för många luckor och konstigheter som gör att jag inte vet vad jag ska tro om. Eller egentligen tror jag att det hände saker som han inte vill säga eller förträngt. Och eftersom jag tror det så känns inte boken helt äkta.

Eller så känner jag fortfarande så mycket för systern i Mammas svek och därför har svårt för sonen som favoriserades av mamman. Och Kevin nämner knappt tiden då de var barn vilket känns konstigt. LIte mer kommer i summeringarna mot slutet. Vad tänkte han om att hon inte fick följa med när familjen flyttade? Och hur kan han fortfarande finnas där för sin mamma trots allt ont hon gjort mot hans syskon i synnerhet. I synnerhet som han har barn själv nu?

Det finns ytterligare en bok om systern och problematiken kring att som vuxen sen kunna ta hand om sin egen dotter. Men den finns inte översatt till svenska. Och jag tror jag nöjer mig här oavsett.

Betyg 2 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar