söndag 6 september 2020

300 grader av Pernilla Ericson

En bok man sträckläser eller sträcklyssnar på!

Handling: Året är 2023 och en ny brutal värmebölja plågar världen med torka och bränder. I Australien har Sydneys förorter utplånats och det brinner på över femtio platser bara i Sverige.

Utredare Lilly Hed vid Nynäshamspolisen har nyligen lämnat en spikrak chefskarriär i Stockholm för att söka lugnet vid kusten. Idylliska Nynäshamn ska bli hennes räddning från en destruktiv och mörk livssituation. Men även här börjar det brinna och brandkårens resurser är svårt ansträngda. Vad som först framstår som olycksbränder visar sig dölja något betydligt värre, och Lilly får anta större utmaningar än hon väntat sig.

300 grader är en klimatthriller om vad som kan hända en het sommar och om hur eld inte bara dödar skoningslöst utan också effektivt undanröjer bevis. 


Uppläsare: Eva Röse

Jag har tidigare läst eller lyssnat på Pernilla Ericsons böcker om Erlagruppen som jag verkligen gillat. När jag såg att den här boken skulle komma blev jag faktiskt lite besviken över att den inte handlade om Erlagruppen utan en helt annan polis. Men jag hade inte behövt vara orolig. Dessutom dyker en av karaktärerna upp från Erlagruppen men för min del spelade det ingen roll då vem personen var (även om det var lite trevligt).

I samma veva som jag började lyssna på den här boken brann det några kilometer bort i stora flishögar och även skogen intill och röken låg periodvis tung över våra tomter och lukten tog sig in i huset. Det gjorde den här boken ännu mer verklig för mig.

Det går väldigt fort att komma in i boken och jag gillar verkligen Lilly Hed direkt. Hon är både stark och skör och det är tydligt att hon har ett visst bagage. Men hon är samtidigt driven och redo att göra en omstart.

Jag känner till Nynäshamn och har varit där men kan inte säga att jag känner till orten särskilt bra och kan inte säga så mycket om beskrivningen av den. Men det känns ändå befriande att boken inte utspelar sig i Stockholm - även om det är i samma län.

Det finns hela tiden en spänning i boken som gör att jag hela tiden vill lyssna vidare. Vem är mördaren och när kommer det brinna nästa gång? Parallellt får vi följa en annan person. Eftersom jag lyssnade vet jag inte om det var skrivet med kursiv stil men det skulle inte förvåna mig. En text som ger en bakgrund till bränderna.

Som alltid när man är tidig på bollen/boken så blir det en jobbig väntan på en fortsättning. 

Mitt betyg blir 4+!

2 kommentarer:

  1. Jag håller på med den här nu, läste över 200 sidor igår för att det var så spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, ja då sträckläser du verkligen! Hon har verkligen känsla för att skriva spännande.

      Radera