onsdag 18 november 2020

Krokodilväktaren av Katrine Engberg

Första boken i Köpenhamnsserien!

Handling: En tidig morgon hittas en ung kvinna mördad i sin lägenhet. Det blir inledningen på en mardröm för alla i det slitna bostadshuset. Liksom för polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner som får ta sig an fallet. Kvinnan har ett fått ett mönster ristat i ansiktet, och de vill snabbt hitta den skyldige innan vetskapen och paniken sprider sig. Men utredningen går trögt. Ända tills det visar sig att kvinnans hyresvärd håller på att skriva en deckare där mordet finns exakt återgivet. Vem kan ha läst den och låtit en grym fantasi bli verklighet?

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Jag har länge varit nyfiken på den här boken och där det nu dessutom hunnit komma en fortsättning. I regel brukar danska deckare fungera väldigt bra för mig. 

Det finns en hel del saker jag både gillar och ogillar med den här boken. I det stora hela tyckte jag om den. Jag gillade att få börja lära känna ett gäng poliser där två stod lite extra i fokus. Rent spontant blir inte Jeppe och Anette några stora favoriter till en början. Jeppe mår inte särskilt bra och jag blir väl inte helt imponerad när han börjar vakna till liv. Anette är lite för skränig för mig men känns ändå trygg i sig själv.

Brottet/brotten i sig är onödigt brutala och det är tydligt från start att det här är en klassiskt bokmördare som gärna vill utmärka sig. Men jag gillar ändå hur man får följa polisen när de försöker lösa fallet. Och som vanligt slängs det ut lite ledtrådar här och var och man börjar ana hur det kan visa sig vara. Men inte alla detaljer.

Sen är ju tyvärr inte Katarina Ewerlöf en av mina favorituppläsare. Jag uppskattar inte när hon gör det för teatraliskt vilket blir rätt otrevligt när Anette pratar med mat munnen t.ex.

Jag ser i alla fall fram emot att ta mig an nästa bok i serien vid tillfälle men borde kanske läsa den istället.

Betyget blir 3+.

2 kommentarer:

  1. Jag har denna oläst i hyllan. Mestadels har jag nog bara hört positiva saker om den. Katarina Ewerlöf har nog faktiskt fått mig att sluta lyssna på någon bok. Gillar inte heller när de tror att de spelar teater.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du kan uppskatta den här serien. Och jag tror att nästa blir bättre om jag bara väljer att läsa den :).

      Radera