lördag 14 november 2020

Solsystern av Lucinda Riley

Den sjätte boken i serien om de sju systrarna!

Handling: På ytan verkar Electra D'Aplièse ha allt: hon är vacker, rik och berömd. Men adoptivfaderns plötsliga död har rubbat hennes redan sköra sinnestillstånd och hon dövar smärtan med alkohol och droger. Så får hon ett brev från en främmande kvinna som hävdar att hon är hennes mormor. Sökandet efter hennes egen familjehistoria leder Electra till Afrika.

1939 anländer Cecily Huntley-Morgan till Kenya efter att ha fått sitt hjärta krossat i New York. Här möter hon Bill Forsythe, en ungkarl och boskapsfarmare med nära förbindelser med den stolta massajstammen. Men ödet gör att deras vägar skiljs åt.

Jag beställde den här boken så fort den kom ut och var köpbar. Dessutom beställde jag bara den här och hoppades då få den direkt i brevlådan. Men jag hade missat att det var en rejäl tegelsten som jag köpt!

Väl uthämtad och när jag läst ut boken jag redan höll på med så blev det sen sträckläsning under helgen som gick. Det är som är så bra med den här serien är ju att jag kommer in i böckerna direkt. Men jag måste erkänna att jag tyckte betydligt bättre om de andra fem systrarna än Electra i början av boken. Jag är inte så road av en som tar droger och super massa. 

Den historiska delen kom jag in i direkt den här gången och jag tyckte verkligen om att följa Cecily. Hon får vara med om mycket och historien är fascinerande. Och jag undrar verkligen över kopplingen mellan Cecily och Electra då deras hudfärger skiljer sig definitivt åt.

Eftersom Electra är den hon är blir även hennes historia intressant. Dels genom hennes liv i berömmelse men även hennes kontakt med vissa systrar (som jag redan läst om) aamt då hennes mormor dyker upp i hennes liv. Det ramlar även in flera andra intressanta personer i hennes liv som ger en viss dynamik.

Boken innehåller flera tunga ämnen som droger och rasism och den känns därför viktig ur det perspektivet. Men jag måste erkänna att jag inte blir särskilt berörd av Electras kamp mot drogerna. Problemet är att boken handlar om för mycket olika saker så inget berör på djupet. Däremot har jag kommit ett steg närmare upplösningen som jag längtar efter.  

Betyg 4 av 5 baserat på underhållningsvärdet.

2 kommentarer:

  1. Åh ser fram emot att plocka upp den här även om jag är lite nervös eftersom jag inte fastnat för Electra riktigt det lilla man fått se av henne tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Men eftersom det ändå är en av systrarna så har den ändå mycket av det man känner igen och tycker om. Men hon är ändå inte någon favorit.

      Radera