onsdag 26 januari 2022

Att bära sig själv av Peter Jöback

Om en intressant musikkarriär och tuff uppväxt!

Handling: Peter Jöback artist, skådespelare och regissör berättar för första gången om sitt liv i scenens tjänst, och om en pojke vars barndom slogs i spillror.

På ett rehab utanför London tvingas den då 35-årige Peter att konfrontera sig själv. Det blir uppenbart att missbruket är symptom på något annat. Pusslandet leder honom tillbaka till barndomshemmet, trettonrumsvillan i Täby, där Peter växte upp med den sex år äldre brodern, pappan en alkoholiserad entreprenör, och mamman en före detta nattklubbssångerska som fått ge upp sina drömmar.

Peter lär sig tidigt att det finns saker som ska förtigas. Sådant som är skamligt och förbjudet. När föräldrarna har fullt upp med att lappa ihop sig själva finner Peter ett sammanhang och en familj på teatern då han som elvaåring tas upp i en ensemble. Teatern blev hans värld, men det var en vuxenvärld och en fantasivärld.

Uppläsare: Peter Jöback

Under julledigheten såg sambon och jag filmen Jag kommer hem igen till jul som delvis är inspirerad av Peter Jöbacks eget liv. Sambon lyssnade även på den här boken som nyligen kommit ut och jag kände att det kunde vara intressant även för mig eftersom jag är rätt säker på att jag sett honom på scen minst en gång i någon musikal. Och för mig har Peter Jöback varit just musikalartist. 

Jag har redan hört en del om Peter Jöback uppväxt. Dels i Stjärnorna på slottet och även genom hans sommarprat. Men här och var fanns det lite mer detaljer som var lite speciella. 

Sen måste jag erkänna att jag inte hade koll på att han gjort så pass mycket popmusik. Kanske för att jag inte är rätt målgrupp? Eller så handlar det om att jag föredragit hans röst i musikaler framför pop. I alla fall var det intressant att lyssna på allt han gjort och hur det gått. 

Jag föll inte helt för boken men jag tror att det beror mer på att vi är så totalt olika vilket också blev så väldigt tydligt i hans sätt att berätta om sitt liv. 

Betyg 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar