onsdag 19 januari 2022

Löparklubben för cancersystrar av Josie Lloyd

En bok om något de flesta kvinnor fasar för!

Handling: När Keira får sin bröstcancerdiagnos vill hon först inte berätta ens för sin man eller sina barn. Att ta ett kliv tillbaka från karriären känns otänkbart. Och hon har verkligen ingen lust att sitta på ett sjukhus och stirra döden i ansiktet, eller vara med i en stödgrupp för cancerpatienter. Cancer är ingen klubb för henne.

Men snart tvingas hon inse att allt är på väg att förändras och att hon inte längre kan ta sin hälsa och sitt välmående för givet. Det är då hon hittar löpningen. Stentuff och svettig löpning tillsammans med ett gäng briljanta och roliga kvinnor som allihop genomgår behandling. Ett steg i taget återerövrar Keira vad hon varit en hårsmån ifrån att förlora: sin familj, sin karriär, sitt liv.

Den här boken beskrivs som en feelgood med svärta och det kan jag verkligen hålla med om. Keira råkar ut för något som väldigt många kvinnor oroar sig över - bröstcancer. Även om prognoserna idag är rätt ljusa så är de ju inte givna. Och det är en mycket tuff behandling innan det förhoppningsvis blir ljust.

Keira är verkligen mitt i livet med man, tre barn, hund och ett företag ihop med en vän. Hon njuter av livet och att ha fullt upp. Lite väl fullt upp enligt mig. Men plötsligt händer flera saker i princip samtidigt. Relationen till vännen hon delar företag med verkar svaja och hennes mammografi gav inte det svar hon önskat. Istället hamnar hon mitt i sjukhuskarusellen. 

Jag tycker att den är boken var tung att läsa. Hennes man försöker finnas där men gör inget vidare jobb. Barnen har det tufft med beskedet, det händer massa saker på hennes jobb. Det som är minst tungt att läsa om är faktiskt behandlingarna och sen stunderna med sina nya löparkompisar som hon ramlat över av en slump. Tre kvinnor som alla kämpar med bröstcancern. Där kan de alla vara sig själva.

Sen måste jag säga att det underlättade att boken sades vara en feelgood med svärta och jag fick rätt snabbt klart för mig vad som skulle bli den lite större svärtan i sammanhanget. 

Jag förstår att det här är en bok som tar emot att läsa. Men jag måste ärligt säga att den nog också kan vara till en viss hjälp om det värsta skulle hända. För det blir rätt tydligt vad som kan gå fel i relationer när någon blir sjuk. Det är inte särskilt lätt att vara nära anhörig heller till någon som är sjuk. 

Även om boken inte var direkt tunn så kändes det ändå som att slutet gick lite väl fort. I alla fall en viss del som rörde jobbet. Men med allt som hände i boken så fick det nog bli så.

Betyg 4 av 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar