torsdag 13 januari 2022

De vänsterhäntas förening av Håkan Nesser!

Boken med både Van Veeteren och Barbarotti!

Handling: Medan Marten Winckelstroop och Rejmus Fiste ännu går i Oosterby småskola bildar de De vänsterhäntas förening. Flera årtionden senare brinner ett gammalt pensionat ner till grunden och ett antal människor omkommer. Det ena hänger ihop med det andra, men det finns ingen kvar i livet som kan förklara hur. Nästan ingen.

Det har gått femton år sedan den sista boken om kommissarie Van Veeteren kom ut. Det har gått sex år sedan man senast kunde läsa om inspektör Gunnar Barbarotti. I De vänsterhäntas förening möts de för första (och enda?) gången.

Uppläsare: Reine Brynolfsson

Det var ett trevligt återseende av Van Veeteren och hans fru. Och ungefär mitt i boken dök även Barbarotti upp. Jag har verkligen velat läsa den här boken länge eftersom jag verkligen gillar Barbarotti. Men eftersom jag bara läst ett fåtal Van Veeteren och inte visste vilka så bestämde jag mig för att läsa alla tidigare Van Veeteren först.

Van Veeteren har sen länge slutat som polis. Men när ett lik hittas så visar det sig att ett gammal fall inte var löst såsom de trodde. För den som misstänktes för att vara mördaren blev också mördad samtidigt. Så vem var den faktiska mördaren? Av en händelse visar det sig att Van Veeteren kommer att befinna sig i närheten av där brotten begicks med sin underbara fru och tillsammans undersöker de fallet.

I samma veva blir en man mördad i Sverige och Barbarotti och hans kollega får ta hand om det mordet. När det visar sig att det finns kopplingar till Van Veeterens fall så leder det till att de till slut möts. 

Det här var ingen lätt gåta för våra vänner. Men lättare för mig som fick betydligt mer information om människorna. 

Den här boken är som de tidigare en pusseldeckare främst. Men vi får även en rätt bra inblick i flera av människorna som är inblandade. Men de är lite för många för att det ska kännas som de tidigare böckerna med Barbarotti där boken nästan är lika mycket roman som deckare. 

Boken får i alla fall betyget 4 av 5 och jag ser fram emot att fortsätta med de andra två om Barbarotti som hunnit komma ut efter den här.


4 kommentarer:

  1. Denna står ju så klart i hyllan, men jag tror inte att jag orkar läsa alla Van Veeteren innan 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår det också. De var dessutom lite tröga mitt i när Van Veeteren var rätt less på sitt jobb och sitt liv. Böckerna blev bättre när han tog över antikvariatet.

      Radera
    2. Det kan vara så att jag har läst fler, men de jag har i hyllan som är lästa är del 7, 9 och 10. Jag har en tanke att jag kanske skulle läsa de innan också, men jag kommer inte att läsa om de jag vet att jag har läst. Det orkar jag inte och har inte tid med 🙂

      Radera
    3. Jag har full förståelse för det :-).

      Radera