söndag 18 april 2010

Lögnen av Jacqueline Winspear

Det här är den tredje boken om Maisie Dobbs, en kvinnlig privatdetektiv i 1930-talets London.

Maisie Dobbs brottas här med tre olika fall. Det första handlar om en trettonårig flicka som hittas vid en mördad man med kniven i sin hand. Maisie hjälper sin vän kriminalkommisarie Stratton med att få flickan att prata om vad som hände men misstänker att det finns mer och att flickan inte är skyldig vilket polisen tror.

Det andra fallet handlar om att en Sir Cecil Lawton vill att Maisie tar reda på vad som hände hans son under kriget. Hans hustru avtvingade honom det löftet vid hennes dödsbädd eftersom hon var övertygad om att sonen levde trots att sonen rapporterades död i Frankrike.

När Maisies vän Priscilla (som man lär känna lite i första boken) hör om fallet vill hon att Maisie även tar reda på vad som hände hennes bror som också rapporterades saknad eller död under kriget i Frankrike.

Maisie som själv upplevde en stor förlust under sin tid som sjuksköterska i Frankrike under kriget får nu brottas mot sin sorg som väller upp och mot någon som vill henne illa.

Jag njuter fortfarande av böckerna om Maisie Dobbs mycket tack vare de historiska miljöerna (jag som inte brukar vara så intresserad av). Men här är det på en så lagom nivå. Annars följer böckerna ett liknande mönster och för inte med sig några stora överraskningar. Boken är helt klart läsvärd och jag kommer att läsa nästa om det blir fler.

1 kommentar:

  1. Ja, men nu minns jag boken när du skriver om den. Den var bra :) Haha, pinsamt att du såg den i min bokhylla.

    SvaraRadera