tisdag 27 april 2010

Utan ett ord av Linwood Barclay

En mycket spännande thriller...

Baksidestext: 14-åriga Cynthia skriker år sina föräldrar och slår igen dörren till sitt rum. När hon vaknar nästa morgon förväntar hon sig en konfrontation, men istället är huset tomt. Hennes mamma, pappa och storebror är borta.
25 år senare bestämmer sig Cynthia för att delta i ett tv-program om olösta fall i ett sista försök att få veta vad som hände den där natten. Först händer ingenting. Sen ringer telefonen. En mansröst säger att hennes familj förlåter henne. Cynthia är nära att bryta ihop. Är hennes familj vid liv? Varför har de aldrig hört av sig? Cynthia börjar forska i försvinnandet, och trådarna leder till fruktansvärda hemligheter. Kanske hade det varit bättre att låta det förflutna vila.

Jag har varit lite nyfiken på den här boken ett tag och jag har undrat om författaren skulle klara av att binda ihop en sådan här historia på ett trovärdig sätt. Och ja, det tycker jag att han gjorde. Visst så måste det till lite extraordinära händelser men annars hade det inte blivit en spännande bok med en början som är lite utöver det vanliga.

I den här boken är Cynthias man berättaren och jag tycker att han verkar vara en mycket sympatisk man men ändå mänsklig. Deras relation försämras av hoten och de inte vet vem eller vilka de kan lita på. Kan de lita på varandra ens?

Den här boken gick väldigt fort för mig att läsa, i synnerhet när jag kommit in i den och bara veta slutet. Men det är ingen bok jag kommer att tänka tillbaka på eller komma ihåg jättebra om några månader.

1 kommentar: