lördag 17 april 2010

Du kommer inte undan... av Christina Larsson

Här är en bok med ett oerhört tempo! Du kommer INTE undan... är Christina Larssons tredje bok. Den första heter 5:e Moseboken och den andra heter Slaskjobbet.

Det händer mycket i den här boken. En känd Göteborgsprofil hittas brutalt mördad i sin villa några dagar före jul under en fruktansvärd snöstorm. Kriminalkommisarie Ingrid Bergman och hennes team tar sig an fallet och får det mycket hektiskt. Samtidigt blir två kvinnor terroriserade av en man som förföljer dem och lägger ut nakenbilder på nätet. Ingrid Bergman får också oväntade nyheter inför sin fars boupptäckning.

På många sätt tycker jag att den här boken var väldigt bra. Den var i alla fall väldigt spännande och jag ville bara läsa vidare hela tiden. Men, det är sånt tempo så det finns inte mycket tid för reflektion vilket leder till att den snart kommer att vara bortglömd tyvärr.

Jag tycker mycket om Ingrid Bergman och hennes sätt att jobba. Jag tycker om att man sakta får veta mer och mer och att det händer saker i hennes liv. Samtidigt undrar jag över hur mycket fritid hon faktiskt har, hon verkar jobba jämt och är det verkligen så? Jag vet att hon flyr från sitt privatliv genom att låta jobbet ta all tid så förhoppningsvis börjar hon utvecklas där snart. Det är också väldigt tydligt att det blir en fjärde bok men jag är inte förtjust i antydningarna om vad fjärde boken bland annat ska handla om. Den grejen tilltalar mig inte alls och känns som en dålig tv-serie som hållit på för länge.

Så vill man ha en mycket spännande bok med högt tempo så ska man välja den här (men vara beredd på att den snart är bortglömd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar