måndag 12 april 2010

Skulden av Jodi Picoult

Det här är den tredje boken jag läser av Jodi Picoult och den var bra som hennes brukar vara, men jag saknade det där lilla extra.

Handling: Försvarsadvokaten Ellie Hathaway står inför sitt livs svåraste uppdrag. I en lada i en fridfull småstad har ett dött spädbarn hittats - gömt i höet. Den unga amishkvinnan Katie, på långt håll släkt med Ellie, blir anklagad för brottet men nekar till allt.

Ellie måste komma Katie in på livet och ta reda på om hon är skyldig. Och försvara en människa som kanske mördat sitt eget barn?

Jag har tidigare läst Allt för min syster och 19 minuter av Jodi Picoult och de har båda varit väldigt bra och tänkvärda. Hon tar där upp ovanliga problem (för att uttrycka det milt) och där man ser saken från flera olika perspektiv och förstår hur allt kan bli så fel fast man tror att man gör rätt. Går det alltid att göra allt rätt?

Även den här boken är väldigt bra men ämnet får mig inte att fundera lika mycket. Jag vet inte om det beror på att Amish-kulturen ligger för långt bort för mig eller om det är det eventuella brottet i sig. Eftersom jag redan läst två böcker så har jag lite koll på hennes sätt att lägga upp böckerna och även den här följde mönstret men på ett förutsägbart sätt. Den här boken var inte lika oväntad. I alla fall är den en bra och intressant rättegångsroman med inblick i amishfolkets leverne. Så jag rekommenderar den men det är ingen bok man kommer ihåg på lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar