onsdag 28 april 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven V

Här kommer Lilla O:s frågor om bokstaven V.

Väder är centralt i april. Vissa dagar har vi fått pröva på alla årstider under samma dag. Har du läst någon bok där vädret har stor betydelse?

En bok där vädret spelar en mycket stor roll är Anne Holts bok 1222 över havet. Hanne Wilhelmsen är på väg till Bergen med tåg när det spårar ur under en iskall februaridag och full snöstorm. Passagerarna tar sig till Finse högfjällshotell i närheten med hjälp av dess personal och under natten så mördas en person. Det här är en modern klassisk pusseldeckare!

Förra veckan firades Världsboksdagen. Lite sent vill jag att du uppmärksammar den genom att berätta om en eller flera böcker inom den spretiga genren ”världslitteratur”.

Efter att ha läst på Macondos sida så hittar jag den Israeliska författaren Etgar Keret som skrivit novellsamlingen Åtta procent av ingenting om unga människor i Israel. Vissa historier är rejält vrickade så man vet inte hur mycket Israel den speglar. Innan kom jag och tänka på Xiao Rundcrantz bok om sina år som åklagare i Kina (Röd åklagare) som visar Kina från insidan och är mycket läsvärd.

I Himmel och helvete av Jón Kalman Stefánsson spelar havet en huvudroll. Har du läst någon annan bok som utspelar sig i eller vid något av världshaven?

John Banvilles bok Havet utspelar sig i alla fall vid ett hav, frågan är om det är ett världshav? Jag minns tyvärr inte men boken är väldigt vacker och vääääldigt långsam om Max Morden som förlorat sin fru och nu åker tillbaka till den semesterort han var på som barn och där han ser tillbaka på sina barndomsår och familjen han spenderade mycket tid med.

Vänskap är viktigt. Det är också ett vanligt tema i böcker. Vilken bok har du läst som berättar om en speciell vänskap?

Sagan om ringen innehåller en speciell vänskap mellan Frodo och Sam. Ja, flera av dem har starka vänskapsband och som gör att de orkar kämpa vidare.

3 kommentarer:

  1. Ja, Sagan om ringen är ett klockrent val! Jag tycker ofta böcker med stark vänskap blir extra minnesvärda.

    SvaraRadera
  2. Många Holt kvar för mig att läsa! Just 1222 över havet verkar väldigt bra. Har dock dålig koll på vilka böcker som hör ihop och i vilken ordning de kommer.

    SvaraRadera
  3. Bea: Jag kan bara hålla med!

    Lilla O: Tyvärr läste jag 1222 över havet före boken Presidentens val så jag fick veta en detalj som förstörde en hel del av spänningen. Jag har läst en hel del av henne men inte alla.

    SvaraRadera