torsdag 9 februari 2017

Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland

En mysigt lättsam deckare.

Handling: Viveka är en ganska vanlig frikyrkopastor runt femtio som börjar tröttna på att alltid finnas till för alla andra. Hemma har hon fyra barn och en tankspridd man och på jobbet de bitska, bakande tanterna. När en av kvinnorna i kaffekommittén hittas död börjar pastorn nysta i fallet. Kan en mördare gömma sig i idyllen? Är bokhandlaren Abbe att lita på? Vad har den lokale mäklaren i görningen? Och vilka ligger bakom den mystiska Stormhattarnas förening?


Den här boken fick jag i present när jag fyllde år i höstas. Det är också en sådan bok som jag lätt kunnat köpa till mig själv. Då och då är det riktigt skönt med en lättsam deckare.

Här är huvudpersonen frikyrkopastor och hon har fullt med både familjen och församlingen och det börjar bli lite väl mycket. Just känslan över att hon inte mår så bra känns lite jobbig för mig. I synnerhet när församlingen får större fokus än barnen. Men det är väl å andra sidan lätt att hamna just i den fällan.

Boken utspelar sig i Gamla Enskede söder om Stockholm och jag gillar hur det framställs. I synnerhet när det blir fokus på ett koloniområde. Jag roas över tanterna i församlingen som har det som sitt kall att baka sina specialkakor och som inte vill ha några förändringar.

Den här boken klassas visserligen som en deckare och folk blir mördade. Pastor Viveka cyklar runt och undrar lite vad som hänt så på sätt och viss utreds brott. Men brottet i sig känns kanske inte jättespännande och det är inte det som ger någon större behållning. Utan det är Viveka och människorna hon har runt sig.

Det är inte alls omöjligt att jag tar mig an nästa bok.

Betyg 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag har ju varit nyfiken på den här boken ganska länge nu och ibland är det ju skönt med en feelgooddeckare. Kanske ger jag mig på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart skönt med en sådan någon gång ibland. :)

      Radera
  2. Vad bra att den var ok! Jag har ju själv inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra och jag kommer med stor sannolikhet läsa nästa. Så tack :-).

      Radera