torsdag 9 februari 2017

Helgfrågan v. 6


Mia kör återigen en fråga:

Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite?
Har ni någon favoritserie?

Jag läser nästan uteslutande serier i ordning men det finns dock några undantag. Ibland har jag missat att förlaget ger ut böckerna i fel ordning och har förutsatt att det är den första. Ibland så har samma scenario skett men jag är för nyfiken på boken för att orka vänta till förlaget tillslut ger ut böckerna i rätt ordning. Just därför har deckare Snövit ska dö av Nele Neuhaus köpts in. Sen får vi se om den blir läst innan de tidigare böcker kanske kommer ut.

Jag skulle aldrig kunna säga att jag bara har en favoritserie. Men jag begränsar mig här till sådana som jag tror eller hoppas inte är avslutade.

Jussi Adler Olsens böcker om Avdelning Q.
Cilla & Rolf Börjlinds serie som startar med Springfloden (jag hoppas verkligen att det blir fler böcker där)
Elly Griffiths serie om Ruth Galloway
Amanda Hellberg om Maja Grå men serien verkar ha pausat (i alla fall hoppas jag att det är en paus)
Anna Lihammers serie om Carl och Maria mellan världskrigen
Louise Pennys serie om kommissarie Gamache

En lovande serie är dessutom Fredrik Backmans nya serie som startar med Björnstad.

28 kommentarer:

  1. Har bara läst den första delen om Avdelning Q, måste komma mig för att läsa de andra delarna också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera dem om man gillar deckare. Fast det var nog först i den tredje boken jag blev riktigt fast.

      Radera
  2. Jag läser också helt i ordning men ibland så översätts de inte i rätt ordning och är jag som du tillräckligt nyfiken så läser jag ändå =) Avdelning Q gillade jag väldigt mycket och såklart Armand Gamache som jag helt glömde bort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att komma ihåg alla serier man ändå läst.

      Radera
  3. Avdelning Q är en favorit här också! Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  4. Snövit ska dö har jag också köpt, trots att det inte är första delen, men jag kan ju ha den stående ett tag ;)

    Maja Grå ja, henne saknar jag väldigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se om den får ligga till första boken kommer. Den blev ju så pass väl emottagen att de borde ge ut fler.
      Jag försökte se om någon mer Maja Grå-bok var på gång men jag kunde inte upptäcka något där.

      Radera
  5. Har inte läst någon av dessa serierna. Björnstad skall jag absolut läsa för Backman är en fantastisk författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, och du som läser så mycket. Då har du många bra serier framför dig. Några av dem borde du gilla i alla fall.

      Radera
  6. Alla verkar nämna Elly Griffiths serie som sin favorit, känner att jag måste ge den serien en chans till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte alltid man gillar det som många andra gillar. Jag har t.ex jättesvårt för psykologiska thrillers som många bloggare gillar.

      Radera
  7. Snövit ska dö av Nele Neuhaus är skitbra synd att det inte var första boken. Oj vad tips man får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många har skrivit positivt om den så den finns hemma. Jag får se om den får vänta in början av serien eller om jag läser den ändå tillslut.

      Radera
  8. Griffiths är jag lite sugen på.

    SvaraRadera
  9. När jag läste Snövit ska dö visste jag inte att det inte var första, och då funkade det ju ändå ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det ju. Det handlar mer om orken att backa tillbaka i serien sen. Det blir lite mer trist när man vet hur framtiden ser ut. I alla fall för mig och när jag ska välja bok att läsa.

      Radera
  10. Avdelning Q och Springfloden är två av mina favorit serier också. Men alltså jag har inte läst Snö vit ska dö, är det en del i en serie och det är inte första boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snövit ska dö är den fjärde boken i serien men än så länge är det bara den som är översatt.

      Radera
  11. Anna Lihammer, javisst. Vet inte hur jag kunde glömma den serien, men jag har ju så många favoriter ;) en annan är Jussi Adler-Olsens serie. Längtar efter sjunde boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att ha koll på alla härliga serier. Jo, jag ser också fram emot Jussi Adler-Olsens nya bok.

      Radera
  12. Griffiths, Lihammer och Penny följer jag också. i rätt ordning, förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja i rätt ordning som sagt. De har åtminstone blivit utgivna i rätt ordning.

      Radera
  13. Läst några Ruth Galloway och fortsätter gärna. Fastnade däremot inte för Kommissarie Gamache. Hade ingen aning om att Backmans Björnstad var början av en bokserie, man kanske borde läsa Björnstad ändå... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod först inte heller att det var tänkt att bli en serie. Den kändes inte så.

      Radera
  14. Lihammers serie är riktigt, riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den. Det känns också bra med tanke på författarens bakgrund.

      Radera