onsdag 8 februari 2017

Veckans utmaning: Arbete, liv, arbetsliv

Den här veckan hoppar jag på Kulturkollos fråga eftersom jag genast kom och tänka på en bok som jag verkligen gillade när jag läste den för många år sen.

Frågan löd: "Veckans utmaning uppmanar er kort och gott att tipsa oss om en bok, en pjäs, en dikt, en novell, en opera, en film, ett TV-program eller en låt som ni kommer att tänka på när ni hör ordet arbetsliv."

Eftersom jag jobbar med IT och tidigare var systemutvecklare så kom jag att tänka på boken Microslavar av Douglas Coupland som jag tror jag läste under slutet av nittiotalet. Det var en bok jag verkligen gillade (då i all fall) och som etsat sig fast. Jag är osäker på vad jag skulle tycka om den nu.


Fler svar hittar ni här!

Om Microslavar: "Datanörden Daniel Underwood och hans kollegor jobbar på Microsoft. Här arbetar de med att skriva och leta fel i mjukvarukod. Men gänget vill bli något mer än bara kuggar i företagets stora maskineri. De lämnar datorimperiets arbetsbostäder i Redmont, Washington, och flyttar till Silicon Valley för att arbeta med ett nytt projekt. Där försöker de desperat skapa fullvärdiga liv och hitta kärleken."

6 kommentarer:

  1. Spännande, det är inte en helt vanlig yrkesgrupp att läsa om. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte den vanligaste gruppen att skriva om direkt.

      Radera
  2. Svar
    1. Då när jag läste den kändes det som en väldigt annorlunda värld. Min är väl rätt olik den här.

      Radera
  3. Det låter ju som något för mig, ska se om jag kan hitta den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den verkligen då. Jag vet inte om det var precis innan jag återigen började plugga (data) eller om det var under tiden. Sen läste jag Jpod också av Douglas Coupland och den fungerade inte alls.

      Radera