måndag 15 april 2019

Fixaren av Gabriella Ullberg Westin

Tredje delen i serien om Morden i Hudiksvall!

Handling: En kylig kväll i mars skjuts en 25-årig man ihjäl efter ett biobesök. Kriminalinspektör Johan Rokka leder förundersökningen och snart riktas intresset mot en vän till offret, som var i närheten när mordet begicks.

Vd-assistenten Amanda Bruse kämpar med att komma tillbaka efter en lång sjukskrivning. Företaget hon arbetar på står inför lanseringen av en produkt värd miljardbelopp och när en av företagets nyckelpersoner försvinner spårlöst hamnar Amanda plötsligt mitt i händelsernas centrum.

Polisen har nu både ett mord och ett försvinnande att hantera. Och när Rokka mitt i allt råkar ut för en personlig tragedi står plötsligt hela hans framtid på spel.

Fixaren är den tredje boken i serien Morden i Hudiksvall.



Det här var en riktig bladvändare! Nu hade boken nog varit väldigt lätt att komma in i även om jag inte redan läst de två första delarna. För det börjar med action från första kapitlet.

Det är trevligt att återse Johan Rokka och Janna Weissmann. Jag gillar dem båda och då i synnerhet Janna som jag hoppas får ta allt mer plats. De har dessutom fått en ny chef som än så länge inte gör så väldigt stort väsen av sig men som känns trygg. Det är dessutom väldigt lite sex i boken vilket jag uppskattar. Det är en av orsakerna till att jag inte lyssnat mer än på första boken och sen valt att läsa serien istället. Men den här boken hade jag nog uppskattat lika mycket som ljudbok.

Vi får följa rätt många personer som boken växlar mellan. Men trots antalet har jag inte alls svårt att hålla isär dem eftersom de sätts tydligt i sitt sammanhang. Kapitlen är rätt korta dessutom vilket gör boken väldigt lättläst i sig.

Det jag är mindre road av är att Rokka har en tendens att dras in personligen i fallen på olika sätt. Vissa deckarserier har ju en hel del av det och det är något som jag har väldigt svårt för. Så jag hoppas att det ändras framöver. 

Annars gillar jag den här serien och huvudpersonerna så betyget blir 4 av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar