söndag 7 april 2019

P3 Serie - Sviten

Förutom att läsa och lyssna på böcker så lyssnar jag även på en del poddar. Favoriterna är P3 Dokumentär, En mörk historia och Rättegångspodden. Mordpodden är ytterligare en podd jag brukar följa.

Häromåret ramlade sambon och jag in på en P3 Serie - De dödas röster när vi åkte bil och den var så bra gjord att vi faktiskt funderade på om den var på riktigt (då vi missade inledningen). Men när jag kollade upp det så såg jag ju att det var skådespeleri.

Efter att ha glömt bort den här serien så kollade jag nyligen om det fanns någon nyare som passade och fastnade för serien Sviten.

Serien är skriven av Denise Rudberg och Mikaela Bley och regisserad av Moa Gammel. Den handlar om en sjuttonårig tjej som hittas död i en lyxsvit på Lydmar hotell i Stockholm. Sen utspelar sig serien under förhören med de inblandade. Förhörsspelarens rös är Alexander Karim och några av de övrigas röster är Jonas Malmsjö, Happy Jankell, Linus Wahlgren och Daniel Paris.


Eftersom det inte finns en berättarröst känns det nästan som en dokumentär. Fast egentligen handlar det väl om en nyskriven dagsaktuell radioteater. Lyssnar man med lurar så får man Alexander Karims röst i ena luren och den som blir förhörd i den andra vilket gör det väldigt levande. Som om man sitter mellan dem vid bordet.

Jag gillade verkligen serien och hur förhörsledaren efter ett gäng förhör lyckas få de inblandade att avslöja allt mer eftersom. Dels genom att de försäger sig och dels genom vad de hittar genom de olika undersökningarna. Dessutom är flertalet av dem lätta att ogilla rejält.

Så om man gillar deckare och gärna lyssnar på böcker så kan just den här serien passa bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar