fredag 26 april 2019

Sköldpaddans långsamma vals av Katherin Pancol

Andra delen om Joséphine och hennes familj.

Handling: Joséphine är i 40-årsåldern när hon plötsligt slår igenom och blir succéförfattare.
Hon lämnar sin iskalla mamma och sin bortskämda syster och födelsestaden Courbevoi för att slå sig ner i en elegant våning i Paris.

Det dröjer dock inte länge förrän Jo börjar sakna förorten. Hon är fri men inte lycklig. Som ensamstående mamma måste hon vaka över båda sina döttrar, den tonåriga Zoé och hennes ambitiösa storasyster Hortense, som gör karriär som modestylist i London. Joséphines förhållandet till sin egen syster Iris är allt annat än harmoniskt. Och hon väntar ständigt på den stora kärleken som aldrig tycks dyka upp.

Så inträffar en rad våldsamma mord i de lugna och borgerliga kvarter där Jo bor och hon klara sig nätt och jämnt undan med livet i behåll. Som tur är finns Philippe där, hennes svåger som älskar och åtrår henne. Kanske kan han få henne att glömma ?

Med lätt ironi och glittrande dialoger behandlar Katherine Pancols roman vardagen och dess många problem, känslomässiga kriser och hoppet om evig kärlek.



För tre år sen läste jag första boken om Joséphine - Krokodilernas gula ögon. Trots att jag bara gav den en trea köpte jag ändå den här när den reades ut i min lokala bokhandel. Sen blev den liggandes... Nu plockade jag upp den inför årets hyllvärmarläsning och tog den under påsken.

Precis som förra boken är den låååång (679 sidor). Och den har väldigt många karaktärer som boken växlar mellan (drygt tio stycken) och väldigt många sidohandlingar. Plus ännu fler karaktärer som ingår i de olika historierna. I den här blev dessutom en sidohistoria lite övernaturlig (ett litet barn som var lite mer än så). Men på ett väldigt diskret sätt.

Jag ser återigen för mig en evighetssåpa när jag läser den här. I början var jag osäker på om jag verkligen skulle läsa hela boken men när jag väl kom in i den ville jag ju veta hur det skulle gå. I synnerhet för Jo som är den mest sympatiska personen här.

Huvuddelen av handlingen utspelar sig i Paris och vissa delar i London. Mycket fokus ligger också på Joséphines nya grannar vilka verkligen inte är några slätstrukna personer.  Det var flera delar som blev rätt spännande också så handlingen varierade stort.

Jag tycker att den första boken var lite bättre. Den här känns mer som att göra ett mer ordentligt avslut. Vilket i och för sig är trevligt när jag väl kommit igenom boken.

Betyg 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar