söndag 11 augusti 2019

Happy Food 2.0 av Niklas Ekstedt & Henrik Ennart

En otroligt lärorik bok om våra kroppar och vårt intag!

Handling: Det har redan kommit ytterligare forskning som stöder de rön som Ennart och Ekstedt presenterade i HAPPY FOOD. I uppföljaren presenteras även ett vidare grepp om matens koppling till lycka, där olika aspekter av måltiden som helhet tas upp. Visste du att familjemåltiden faktiskt är en preventiv åtgärd mot brottslighet? Att olika råvaror passar bättre vid olika tider på dygnet? Eller att det verkar som att vi bör uppvärdera vår syn på vetet?

Boken bjuder på nya djupdykningar inom superråvaror och ännu fler lyckorecept som får munnen att vattnas och endorfinerna att jubla! Snabba vardagsrätter för barnfamiljen, trerättersmenyer för helgen och allt däremellan.



För några år sen kom boken Happy Food av Ennart och Ekstedt. Men jag var mer inne på Food Pharmacys böcker då och tyckte det blev för mycket. Lite senare fick jag frågan om att få deras andra bok som recensionsexemplar och tackade då glatt ja! Min magen blev dålig för några år sen och efter det tänker jag väldigt mycket mer på mina intag.

Det ingår en hel del fakta i boken men ofta tillsammans med olika forskningsstudier som gjorts och det blir ändå lätt rätt att ta till sig det. Det gör också att jag litar på det som skrivs.Vissa saker är mer generella om hur en näringsrik kost kan påverka oss som helhet.

Det finns även en hel del på detaljnivå och där det till exempel gås igenom våra olika sädesslag och brödet vi äter. Det blir rätt skrämmande. Här kommer både enkla och mer komplicerade tips på hur man kan hantera det. Jag kommer bland annat äta mer surdegsbröd än jag gjort tidigare.

Jag märker att när jag bläddrar i boken för att beskriva den bättre fastnar jag direkt och läser istället hela sidor. Så det är en bok som jag kommer att komma tillbaka till då och då. Däremot har jag inte testat några av recepten än så jag vågar inte uttala mig om dem än. Vissa recept har kött eller fisk i sig medan vissa är vegetariska. Oavsett så är bilderna väldigt vackra med alla färger som kommer från alla grönsaker. Jag har inte läst den första boken än men fick den precis rekommenderad till mig av min mamma. Så det lär bli rätt snart som jag börjar läsa.

Boken får betyget 4+ av mig!

2 kommentarer:

  1. Bläddrade i den på biblioteket och tyckte att det var så mycket fakta och så lite recept. Förstår att många är intresserade av den mer teoretiska delen, men för mig som mest vill se om det var nåt att variera vardagsmaten med, blev den delen för dominant. Kanske kan tänka mig att låna den, men inte köpa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl smart att faktiskt låna den först och sen se om recepten gör den värd att köpa. Jag tycker mycket ser gott ut men tror tyvärr inte att min tolvårige son kommer tycka detsamma.

      Radera