lördag 10 oktober 2020

Tyska huset av Annette Hess

En roman om den första Auschwitzrättegången i Frankfurt!

Handling: Frankfurt, 1963. Den unga översättaren Eva Bruhns blir inkallad som tolk under Auschwitzrättegångarna. Medan Eva lyssnar till de fasansfulla vittnesmålen hopar sig frågetecknen i hennes egen historia. Varför vägrar hennes föräldrar att prata om sitt liv under kriget? Och varför undviker pojkvännen Jürgen alla frågor om det förflutna? "Tyska huset" är en fängslande historisk roman om en kvinnas sökande efter sanningen.

 Uppläsare: Callin Öhrvall Delmar

Jag såg någon bloggare skriva positivt om den här boken för ett tag sen och blev nyfiken. Vad jag inte visste då var att den här boken bygger lite på verkliga händelser. I alla fall kring rättegången. Sen är jag säker på att karaktärerna runt om Eva Bruhns är helt påhittade.

Eva Bruhns bor med sina föräldrar och två syskon i Tyska huset. Föräldrarna driver en restaurang på bottenvåningen medan hennes storasyster jobbar på sjukhuset och hennes lillebror går i skolan. Själv jobbar hon som tolk eller stöttar familjen i restaurangen när det finns tid. När boken börjar är hon tillsammans med Jürgen och går och hoppas på en förlovning.

Plötsligt blir hon inkallad som tolk till Auschwitzrättegången som är på gång att ske. Den redan utsedda tolken kan inte ta sig dit och trots Jürgens och hennes föräldrars motstånd tackar hon ja. Ett beslut som kommer att förändra henne. Genom rättegången blir hon varse om orättvisor som hon inte alls förstod hade hänt. 

Jag tyckte boken började bra och blev genast intresserad av att följa rättegången och längtade efter dessa passager. Sen fick jag lite svårare med karaktärerna eftersom jag tyckte att ingen av dem man fick följa mest kändes vettig förutom Eva. Men hon kändes samtidigt rätt ung och naiv - vilket hon nog var. Här är det lite svårt i vårt upplysta samhälle att veta hur mycket den generationen som växte upp då visste om koncentrationslägren och utrotningen som skedde. Däremot har jag inga problem att förstå att de som var vuxna under kriget inte gärna pratade om det senare. I synnerhet inte om du inte gjort motstånd till Hitler och nazismen.

Så de vi följer närmast var barn under kriget och här visas det på hur olika det har påverkat dem. När jag inser att deras ageranden bygger mycket på deras barndom blir det lättare att ta till mig dem. 

Boken väcker många tankar kring skuld. Och hur länge ska man betala för en skuld och vilka? Och nu pratar jag inte bara om de åtalade i rättegången. Här är det så lätt att vara efterklok. Annars tyckte jag att boken var bra och intressant. Däremot kände jag att några delar var lite onödiga (som t.ex handlingen kring hennes syster). 

Betyget blir en svag fyra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar