söndag 20 juni 2021

Den ovillige mördaren av Set Mattsson

Den sjätte boken i serien om Douglas Palm!

Handling: För Douglas Palm ter sig tillvaron annorlunda hösten 1956. Han är nybliven ungkarl och försöker råda bot på ensamheten genom att tillbringa allt mer tid på arbetet. Han följer den oroliga utvecklingen i Europa. I Budapest leder de växande protesterna mot den kommunistiska regimen till en blodig revolt. En av dem som deltar är den unge studenten Lajos Varga.

Sedan revolten brutalt slagits ned av den sovjetiska Röda armén flyr Varga hemlandet. Han tar sig till Malmö där han träffar på en man som han misstänker tillhörde motståndarsidan i Ungern. Varga är dessutom övertygad om att mannen var en av dem som förde bort hans barndomskamrat och stora kärlek, Rebeka. Varga bestämmer sig för att hämnas.

Uppläsare: Björn Wahlberg

Jag tycker om den här serien men tyckte nog bättre om de första böckerna. Jag tycker om att det är en historisk deckarserie som rört sig från andra världskrigets slut till nu mitten på 50-talet. Även om jag inte är något expert på historia så känns ändå som att det är ordentligt efterforskat. 

Jag gillar Douglas Palm men blir samtidigt lite trött på hur handlingsförlamad han känns i privatlivet. Han är verkligen en man som lever för sitt yrke samtidigt som han inte känns helt nöjd med det. Alla böcker har haft en viss dysterhet i sig men i de senare finns det även lite mer ångest över vissa val han gjort som inte blev som han tänkt. Samtidigt gillar jag ju böcker som väcker känslor i mig så jag blir lite dubbel. Mycket handlar det om att jag inte är så nöjd med vissa av hans handlingar i tidigare böcker samtidigt som de gör honom väldigt mänsklig och inte perfekt.

Något som var kul var att vi fick återse journalisten Jonnervik som hade en rätt stor roll i den här boken. Vi fick delvis genom honom vara med om revolten i Ungern och där det även var lite tillbakablickar till slutet av andra världskriget. Så boken rör flera historiska händelser som jag känner att jag borde kunna lite mer om. 

I det stora hela är den här en långsamt berättad historisk deckare och rent krasst var den inte mycket till deckare under första delen. Sen lärde jag mig en del om Ungern tack vare den här boken. Parallellt läste jag även en roman om Ungern men innehållet skiljde sig väldigt mycket åt (Dörren av Magda Szabó). 

Betyg 3+. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar