lördag 31 juli 2021

Solsken och parmesan av Christoffer Holst

En somrig och fin feelgood som gör mig hungrig!

Handling: Rasmus är en avdankad dansbandsstjärna som tillbringar dagarna på sin systers soffa och har svårt att komma över sitt ex. Hilda älskar matlagning mer än något annat, men jobbet som kock på en förskola ger inte direkt utlopp för hennes drömmar. Särskilt inte när hon gått och blivit KK med sin chef ...

För att komma ut i världen har båda två bokat in sig på en matlagningsresa till Toscana. Men på Arlanda får de ett oväntat besked: hotellet i Italien har brunnit ner och istället ska kursen hållas på ett pensionat i Öregrund, en liten stad vid Roslagens kust. Väl där kommer kursdeltagarna allt närmare varandra, och känslor blommar upp. Men alla bär de på hemligheter, som när som helst riskerar att avslöjas under den värmande sommarsolen.

Den här har jag funderat på att läsa och när min syster sa att den utspelar sig i Öregrund där vi precis varit på semester så var den given att låna av henne och läsa. Jag har läst andra böcker av Christoffer Holst och trodde först att det här var en bok från serien Cilla Storm som jag velat läsa länge. Men så var det inte. Annars har jag läst För oss är natten ljus och Mitt hjärta går på som jag gillade båda. Kanske För oss är natten ljus lite mer än den andra.

Rasmus bor hon sin syster och hennes familj och mår inte bra efter att sambon försvann. Istället sover han på en soffa hos systern och kollar på alla möjliga serier. Hans syster är en väldigt aktiv person som har fullt upp och nu äntligen ska åka iväg på en matlagningsresa till Italien. Men det blir inte som hon tänkt sig. Hilda jobbar på en förskola som kock och älskar dansband och matlagning vilket syns på henne. Tyvärr uppskattar även hennes gifta chef hennes ungdom och kropp och som hon i sin ensamhet inte protesterat mot. De möts alla (även Rasmus) på Arlanda där matlagningsresan plötsligt går till Öregrund istället för Italien. De och några andra som bestämmer sig för att Öregrund trots allt duger. Mötet mellan deltagarna och ledaren Paula och andra händelser leder till att de alla tvingas ta itu med problemen de har. I alla fall där det går att hantera dem.

Boken är som alla feelgood väldigt lättläst och det är lätt att tycka om karaktärerna och känna igen sig lite mer i några av dem. Så jag tyckte verkligen om att läsa den och roades över Rasmus systers samtal med sin man bland annat. Vi får även läsa om matlagning, viner (inte bara goda) och få en hel del humor levererat. 

Om jag ska jämför med de tidigare jag läst av honom så slår den inte För oss är natten ljus som lämnde en speciell känsla efter sig i mig. Den här är bra medan jag läser den men den kommer inte alls hänga kvar som den andra boken. Det beror nog på att det handlade om så pass många människor här att ingen hann komma mig riktigt nära och därför kommer de inte stanna kvar så länge. 

Betyget blir en stark trea! En bok som är härlig att läsa för stunden!

4 kommentarer:

  1. Hela jag känner att jag borde läsa mer Holst, men det verkar aldrig bli så. Måste kolla om jag har någon oläst av honom, som jag kan ställa fram i den prioriterade hyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du hittar någon bok i gömmorna! Jag är som sagt nyfiken på hans mysdeckarserie som jag måste testa på snart :).

      Radera
  2. Jag håller med om det där med många karaktärer! Personligen tycker jag hans serie om Cilla är avsevärt bäst. Den första i serien fick en 5:a av mig! De andra i serien är också starka 4:or

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste verkligen ta mig an serien om Cilla snart.

      Radera