söndag 13 mars 2022

Slaktaren av Gabriella Ullberg Westin

Den fjärde delen i serien Morden i Hudiksvall!

Handling: Det är i början av oktober och i Delsbo är älgjakten i full gång. En tidig morgon görs en makaber upptäckt, en människokropp upphängd i slakteriets tak. Kriminalinspektör Johan Rokka och hans kolleger på Hudiksvallspolisen inleder en förundersökning som snabbt växer i omfattning. Det lilla samhället skakas om och ingen går längre säker. Den vanligtvis så skärpta kriminalteknikern Janna Weissman är dessutom ovanligt ofokuserad, och Rokka misstänker att det beror på en av de extrainkallade poliserna.

Journalisten Stina arbetar på ett stort undersökande reportage. Men mordutredningen som kommer i hennes väg får henne att ifrågasätta allt hon tidigare tagit för givet. I jakten på sanningen visar det sig snart att Rokka jagar en förövare som är mycket grymmare och mer hämndlysten än han någonsin kunnat föreställa sig. 

Den här boken har fått ligga och vänta rätt länge på att bli läst. Egentligen gillar jag att läsa om Rokka och Janna men ändå har det inte blivit av. 

I den här boken råkar de ut för ett antal väldigt brutala mord där den eller de som utfört morden inte bara är ute efter att döda dem utan för att verkligen sätta skräck i omgivningen. Även om morden är vidriga så tycker jag ändå inte att det frossas i dem som det kan göras i vissa böcker.

Som vanligt gillar jag att följa polisarbetet och då i synnerhet Rokka och Janna. De är egentligen båda verkligen i behov av semester men får istället köra på i full fart och det känns verkligen som att de har det lite jobbigt med att orka med. Men vi får även följa rätt många runt om som är direkt eller indirekt indragna i brotten. Och i princip alla mår väldigt dåligt. Det gör att boken blir lite tung att läsa för mig som bryr mig lite för mycket om fiktiva karaktärer. 

Det är inte alls givet hur saker hänger ihop så jag tycker verkligen att Gabriella Ullberg-Westin har fått till det på ett bra sätt som inte alls är förutsägbart. Så det är verkligen ett plus med boken.  

Betyget blir 3+ av 5. Mest för att den för min del blev lite väl tung att läsa periodvis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar