fredag 1 januari 2021

Status hyllvärmare inför 2021

Under 2020 så skippade jag att pressa mig kring hyllvärmarna eller andra utmaningar och läste bara sånt jag hade lust med. Några hyllvärmare blev lästa och några bortrensade - totalt 7 stycken.


Mål för 2021:
Av de som verkligen är hyllvärmare ska en tredjedel (7 stycken) läsas eller rensas bort. 
Av böckerna som inkommit under 2020 ska åtminstone hälften läsas (11 stycken).  

Status:
Hyllvärmare läst/bortrensad:             5 st av 21 (mål 7 eller mer)
Läst/bortrensad av inkomna 2020:    13 st av 22 (mål 11 eller mer)


Här är mina nuvarande hyllvärmare (21 stycken):

Från 2015 eller tidigare:

Connelly Michael - Svart eko  
Gazan Sissel-Jo - Dinosauriens fjädrar (Danmark) 
Hustvedt Siri - Den lysande världen
Meyer Deon - Död i gryningen (Sydafrika)
Persson Giolito Malin - Bara ett barn  
Sundström Josefin, Vinteräpplen  Läst maj 2021
Swarup Vikas - De sex misstänkta (Indien) 

Från 2016:

Allingham Margery - Tigern är lös (från 1952) Läst feb 2021
Allingham Margery - Spärrad utgång (från 1958)
Bohman Therese - Aftonland (egentligen sambons bok) Bortrensad
Limme & Palmqvist - Böljelek
Schulman Ninni - Vår egen lilla hemlighet Bortrensad

Från 2017:

Österdahl Martin - Be inte om nåd

Från 2018:

Dufva Maria, Värsta bästa nätet  Bortrensad
Hesselbom & Lihammer, Med dig vågar jag allt 
Laing Olivia, Den ensamma staden
Mullen Thomas, Darktown
Rosling Hans, Factfulness
Rönnberg Olga, Olgas omstart

Från 2019:

Ferrante Elena, Hennes nya namn
Moisto Frida, Som nitroglycerin 



De som är inkomna under 2020 och är olästa står i hyllan men har inte riktigt nått statusen hyllvärmare än. Men det är en hel del  - 22 stycken.  

Från 2020:

Bennett Brit, Hjärtlinjer - Läst jan 2021
Bojs Karin, Min europeiska familj
Bojs Karin & Sjölund Peter, Svenskarna och deras fäder
Celestin Ray, Gangsterns klagan
Ekman Kerstin, Gubbas hage
Hintze Pia, Tokyo blues Läst juli 2021
Laestadius Larsson Anna, Hilma 
Lee Laurie, Jag gick mig ut i världen en sommarmorgon  Läst april 2021
McTiernan Dervla, Dödens flod  Läst augusti 2021
Moyes Jojo, Bergens stjärnor 
Ólafsdóttir Audur Ava, Fröken Island Läst mars 2021
Page Lizzie, I krigets skugga - Läst jan 2021.
Parry Ambrose, Där inget vissnar mera
Porter Max, Lanny   Bortrensad
Riley Lucinda, Midnattsrosen
Rimmer Kelly, Vad hjärtat aldrig glömmer Läst juli 2021
Rudberg Denise, Det första chiffret Läst aug 2021
Sauma Luiza, Kött och ben och vatten  Läst aug 2021
Sigurdardottir Yrsa, Arvet  Läst april 2021
Steiner Susie, Person okänd
Wingate Lisa, Innan ni tog oss Läst mars 2021
Winspear Jacqueline, The American agent Läst feb 2021

2 kommentarer:

  1. Oj, det var inte många hyllvärmare du har. Lite, lite avundsjuk blir jag 😁 Av dina hyllvärmare så har jag bara läst Död i gryningen. Den var helt okej, men jag misstänker att den är bättre om man känner till Sydafrikas historia (som jag inte gör) eller att man är den typ av person som inte bryr sig om att man inte riktigt förstår allt (som jag inte är).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är därför jag inte varit med i din hyllvärmarutmaning. De hade tagit slut för länge sen :-D.
      Jo, jag har ju hört lite blandade saker om Död i gryningen och det är väl därför den ligger där på hyllan.

      Radera