söndag 15 augusti 2021

Kött och ben och vatten av Luiza Sauma

En bok som huvudsakligen utspelar sig i Brasilien!

Handling: André Cabral, läkare bosatt i London, har inte varit i hemlandet Brasilien på trettio år. Minnena från uppväxten i Brasilien kunde lika gärna varit någon annans - tills det där brevet kom, som han burit med sig i veckor utan att berätta om det för någon. Den loja pendlingen mellan Ipanema och familjens lyxvåning, alla ansvarslösa fester i Rio, extra jobbet på hans pappas plastikkirurgimottagning och så hans hemliga förhållande med Luana, dotter till familjens hemhjälp. Oförmögen att stå emot brevets dragningskraft är André på väg hem, för att få fatt i sitt eget förflutna.

Den här boken känns mycket som en uppväxtroman. Vår huvudperson är André Cabral som i nutid är en läkare i London. Han är separerad från sin fru som han har två döttrar med. När ett brev anländer till honom så tvingas han i tankarna ta itu med allt han försökt fly ifrån under trettio år. 

Handlingen växlar mellan den nutida André och den André som är i övre tonåren och mycket vilsen efter att hans mamma dött. Hans pappa som är plastikkirurg försöker bli lite mer närvarande för André och hans lillebror men det är inte lätt för någon av dem. Istället är det hemhjälpen Rita och dottern Luana som får stå för omhändertagandet. Men Luana som är både ung och vacker gör att André inte bara ser henne som hemhjälpens dotter.

Det som gör boken är miljön och där jag kastas tillbaka till andra halvan av åttiotalet med dess musik och tidsera. Parallellt får jag en inblick i Brasiliens pulserande värme. Hettan, festandet, maten. André och hans kompisar och deras festande och liv ihop.

Jag är lite kluven till boken. Det som skaver är att jag inte tycker särskilt mycket om André som vuxen. Han känns lite för bekväm av sig där. Som tonåring var han inte den klokaste, men det känns mer ursäktligt även om hans handlingar är lite väl ignoranta periodvis. Men samtidigt tror jag inte det var konstigt där och då. 

Eftersom jag inte har läst någon bok tidigare (vad jag vet) från Brasilien valde jag att köpa den här på bokrean. Även om jag inte älskade huvudpersonen är det en intressant beskrivning av Brasilien och även med lite inblickar i händelser som sker i dess historia. Men just dessa saker blir kanske inte det tydligaste. Det som kommer leva kvar är känslan från hur Brasilien beskrivs i slutet av åttiotalet både i Rio de Janeiro där André växer upp men också deras julfirande i Pará i norra Brasilien vid Amazonfloden. 

Betyget blir en stark trea!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar