torsdag 19 augusti 2021

Ett hjärta i bitar av Elisabeth Andersson

Första delen i Österlenmorden!

Handling: Försommaren övergår i sommar när Tina flyttar från Stockholm till Skåne för att gifta sig med greven Fredrik af Schelin. Hon har haft en framgångsrik karriär inom Stockholmspolisen och ser nu fram emot ett sabbatsår. Hon ska bara vara med Fredrik och lära sig allt om sitt nya hem, Carolineborg slott.

Men bara några veckor efter bröllopet inträffar en tragisk händelse. Tina står nu ensam med huvudansvaret för slottets verksamheter, mitt i en bottenlös sorg. När hon får möjlighet att börja hos Skånepolisen, där hon ska stötta en ung polis, Maja Hadzic, tvekar hon inte att tacka ja.

En dag hittas en död man naken i en gödseltank i Brösarp. Det visar sig vara den kände och omtyckte ryttaren Ulf Waldenhök. En framgångsrik nationalidol, som levde ett lyckligt liv med fru och barn på sin lyxiga hästgård vid havet på Österlen, vem kan ha velat döda honom? Tina och Maja får i uppdrag att leda mordutredningen och snart förändras bilden av stjärnryttaren.

Uppläsare: Sofia Berntson

Den här blev jag väldigt nyfiken på direkt när jag läste att den var på gång. Mycket för att huvudpersonen får en bakgrund som skiljer sig lite från mängden. Och för att det är så härligt att läsa om Österlen. Trots mord och dödsfall. 

Eftersom det här är den första boken i serien blir det en rätt lång inledning där vi får lära känna Tina och även Fredrik som hon gifter sig med, innan vi ens kommer i närheten av brottet som ska lösas. På grund av sorgen när Fredrik dött så söker sig Tina tillbaka till polisen och får tack vare polischefen en tjänst som passar henne utmärkt. Men när en man hittas mördad under väldigt suspekta omständigheter är Tina en av de första poliserna på plats. Och hon inser att hon faktiskt träffat mannen tidigare.

Första delen i boken känns nästan som en feelgood och som jag förstått det så har författaren skrivit flera sådana innan. Det enda är att den här delen inte slutar så lyckligt med Fredriks död. Det finns mycket som jag gillar med den här boken. Dels persongalleriet av de som känns som att de blir återkommande karaktärer och Tina i huvudsak som är ungefär i min ålder. Österlen är sen omöjlig att inte gilla. Det äts och dricks gott då och då dessutom. Det som är svagt är själva deckargåtan. Jag tycker att den börjar bra och spännande men det blir lite frustrerande när det känns som att det går så långsamt och att de låser sig vid ett spår. Upplösningen kändes inte heller helt bra. Men med tanke på att det var den första boken och mordet kom en bit in i boken så är jag ändå nöjd. 

Betyget blir en svag fyra i kategorin deckare. Och en svag fyra istället för en starkt trea för att jag definitivt kommer att vilja fortsätta med serien. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar