måndag 30 augusti 2021

Ytspänning av Olivier Norek

En spännande deckare helt i min smak!

Handling: Noémie Chastain, kommissarie på Parispolisen, blir skjuten rakt i ansiktet mitt under ett tillslag. När hon skrivs ut från sjukhuset får hon inte komma tillbaka till sin gamla tjänst. Istället skickas hon till den fridfulla byn Avalone, med uppdraget att förbereda nedläggningen av byns polisstation.

Men så flyter en tunna med ett barnskelett upp till ytan i den konstgjorda sjön intill Avalone, och istället för tid att vila upp sig får Noémie ett högprofilerat cold case på halsen. På botten av sjön döljer sig hemligheter som alla verkar vilja glömma.

Uppläsare: Janna Eriksson

Den här boken nominerades av Svenska deckarakademin till bästa översatta kriminalroman 2020  men vann dessvärre inte. I alla fall väckte den min nyfikenhet när den kom och när jag dessutom såg något positivt omdöme om den så såg jag till att lyssna på den. Och nu hoppas jag att det kommer fler böcker med Noémie Chastain på svenska. Olivier Norek har jobbat som polis i Paris under arton år så han kan både polisyrket och att skriva. Tidigare i år kom även Kod 93 som jag inte läst och är rädd för att den är lite väl obehaglig för mig. Men vem vet, jag kanske testar på den vid tillfälle.

Noémie Chastain råkar ut för något fruktansvärt under ett av hennes pass vilket förändrar hennes liv rätt rejält. Hon måste på något sätt lära sig att leva med hemska skottskador i ansiktet. Inte blir det lättare när hennes pojkvän och närmaste kollega inte vet hur han ska hantera det. Till slut skickas hon istället till Avalone för att se om den lugna stationen borde läggas ner. 

Det blir en stor omställning att komma från narkotikan i Paris till det lugna lantliga livet. Men plötsligt flyter det upp ett barnlik som rör om allt där. Och med det massa hemligheter som riskerar att komma fram om det blir för många undersökningar. Men med Noémie görs inget halvdant vilket utsätter henne för en del fara.

Jag gillar Noémie som person även om det inte går att föreställa sig hur man själv skulle hantera en sån situation som hon utsätts för. Hennes bakgrund är väldigt vag och hon verkar vara en rätt ensam person förutom kollegorna hon har runt sig, först i Paris och sen i Avalone. 

Sen tycker jag om de olika delarna i den här boken där den ibland känns som en mysdeckare och ibland som en rätt brutal och obehaglig bok. I synnerhet i början. En negativ sak är väl att även Noémie som så många andra ser till att utsätta sig för en fara medvetet mot slutet. Men här störde jag mig inte så mycket, kanske för att så mycket annat passade mig. 

 Ibland kan jag känna att vissa böcker blir väldigt snabbt avslutade men här har verkligen uppklarningen fått ta sin tid och plats. Sånt är alltid skönt som läsare men kanske inte är så väldigt trovärdigt egentligen. Oavsett gillade jag verkligen boken!

Betyget blir 4+ av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar