onsdag 25 augusti 2021

En andra allians av Denise Rudberg

Den andra delen i serien om Kontrahenterna!

Vi får i andra boken fortsätta att följa Iris, Elisabeth och Signe där de gör sitt bästa med att knäcka tyskarnas koder. Året har nu hunnit bli 1941 och de jobbar alla hårt. Men Signes hälsa är inte bra men hon gör vad hon kan för att dölja det för de andra. Elisabeth fortsätter att följa med sin bästa vän Dinty på olika exklusiva fester som inte verkar påverkas av ransoneringen. Även på dessa dyker det upp tyskar bland svenskarna och det är svårt att veta ibland vilka som håller på tyskarna och vilka som inte gör det. Iris jobbar allt närmare Arvid Bremer i hans arbete. Dessutom är det under den här perioden som tyskarna går in i Ryssland under kodnamnet Operation Barbarossa. 

Jag tog mig an den här boken direkt när jag läst ut den första i serien. Förra boken ägde jag men den här läste jag som e-bok eftersom jag inte kunde vänta. Stämningen i den här boken är lite mörkare av naturliga skäl. Delvis på grund av tyskarna och deras påhejare. Men också för att livet blir lite svårare för Signe bland annat.

Jag njuter och sträckläser den här serien och har redan påbörjat tredje delen. Av någon anledning hade jag trott att det bara var tre delar. Men när jag läser på så inser jag att det beräknas komma ut ett antal till så efter tredje boken får jag göra med som så många andra härliga serier - vänta till varje nyutgivning.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar