måndag 23 augusti 2021

Det första chiffret av Denise Rudberg

Första delen i serien om Kontrahenterna!

Handling: Tre unga kvinnors liv förändras för alltid i andra världskrigets Stockholm. Året är 1940. Samtidigt som hotet från Nazi-Tyskland växer sig starkare förenas tre kvinnor: Signe flyttar från landet till storstaden. Elisabeth säger upp sig från sitt jobb under dramatiska omständigheter. Iris flyr från Estland med sina två söner. De väljs ut av regeringen för att genom signalspaning knäcka tyskarnas kod. I en tid då ingen vet var man har den andre och där farliga män med tveksam moral verkar i det fördolda, blir Signe, Elisabeth och Iris livsviktiga för rikets säkerhet. 

Den här har legat och väntat ett tag på att bli läst. Men nu är jag jätteglad att jag faktiskt inte tog den direkt för nu kan jag läsa alla tre böcker som kommit hittills direkt efter varandra. I alla fall tog jag andra boken direkt efter den här och jag hann även börja på tredje innan jag hann lägga ut det här inlägget.

Serien går verkligen hem hos mig och jag tycker verkligen om att följa Signe, Elisabeth och Iris. Signe som är så försiktig och inte förstår sitt värde efter sin stränga uppfostran. Elisabeth är en total motsats. Hon är uppvuxen under rika förhållanden och är inte rädd för att säga vad hon tycker. Iris däremot måste jag erkänna att jag inte lär känna så bra. Den vi möter är någon som färgats av krig och förluster och det är svårt att säga hur hon egentligen är mer än en väldig omtänksam mamma och hängiven arbetare. 

Vänskapen mellan dessa tre blir något speciellt. I synnerhet som både Signe och Iris är väldigt ensamma och inte tar något för givet. Vissa saker i boken är kanske inte helt trovärdiga. Men jag tycker ändå att det blir en väldigt bra beskrivning av tidsandan, maten, spelet som pågår som gemene man inte ser. 

Det är inte så ofta jag läser något som utspelar sig under andra världskriget i just Sverige men jag känner igen stämningen och strömmarna i Anna Lihammers böcker även om de jag läst utspelar sig innan andra världskriget. Jag tycker även att Astrid Lindgrens krigsdagböcker också ger en liknande känsla. I synnerhet när det gäller att vanligt folk var så mycket mer rädda för ryssen än för Hitler och tyskarna länge. 

Med tanke på att jag nästan läst ut andra boken i serien innan jag ens börjat blogga om den här så blir betyget en 4:a utan tvekan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar