lördag 14 augusti 2021

Fallet G av Håkan Nesser

Den tionde boken i serien om Van Veeteren!

Handling: Kommissarie van Veeteren är numera pensionär och har en lång och framgångsrik karriär inom Maardams poliskår bakom sig.
Bara ett fall, ett enda - Fallet G - lyckades han aldrig lösa. Visst visste han vem mördaren var men de avgörande bevisen saknades - och G gick fri. Den gången.

Den här boken var länge den sista boken om Van Veeteren. Men för ett par år sen kom boken De vänsterhäntas förening med både Van Veeteren och kommissarie Barbarotti och det var då jag bestämde mig för att beta av alla Van Veeteren innan den trots att jag läst några av dem när de var rätt nya. 

Det här var ingen snabblyssnad bok! Under första halvan av boken hoppade vi tillbaka rätt långt i tiden där Van Veeteren fortfarande var gift och där åtminstone sonen - den yngre av syskonen, fortfarande bodde hemma. En kvinna hittas där död under mystiska omständigheter och Van Veeteren som känner kvinnans man, kallad G, från skoltiden vet att han är kapabel till det mesta. Det är bara en problem - han kan inte ha utfört mordet. I alla fall inte på egen hand. Ska de lyckas bevisa att han gjorde det?

I andra halvan hoppar vi tillbaka till "nutid" i serien. En man försvinner och det finns indikationer att G än en gång är inblandad. Men var finns mannen och G? Van Veeteren klarar inte av att hålla sig ifrån fallet och ser till att ha koll på vad som händer - och gör även en hel del egna undersökningar. 

Den här boken kändes verkligen som två ljudböcker när jag lyssnade på den. Det är också så tryggt och skönt att lyssna när Håkan Nesser läser upp sin egen bok. Men ljudböcker generellt går lite trögare för mig under semestern eftersom jag ofta satsar lite extra på att läsa istället då. 

Det här är en klassisk Van Veeteren och man får ju som sagt honom både i dåtid - men utan den depressiva känslan som fanns i vissa böcker. Och sen när han jobbar i sin butik och är så mycket mer nöjd med livet. Vi får även återse några poliser från en tidigare bok. Så förutom längden gillar jag den här boken.  

Betyg 4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag ju läst, trots att jag inte har läst hela serien om Van Veeteren. Det var väldigt längesedan, 2006, och det enda jag egentligen minns är att jag tyckte den var fantastiskt bra 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var bra men som ljudbok blev den väldigt lång (16 timmar). Det känns lite konstigt att jag nu betat av alla tio böcker och äntligen snart kan ge mig på de Vänsterhäntas förening. :)

      Radera