onsdag 8 april 2015

Fågelbarn av Christin Ljungqvist

Obehaglig men ändå svår att sluta läsa!

Handling: "Det var natt, och Hanna stirrade tillbaka upp i Jens mörka ansikte, rakt upp i skuggögonen som svävade ovanför henne, och hon vägrade vara rädd längre, men var det ändå. Hjärtat slog så hårt och snabbt att hon trodde det skulle stanna, och hans andetag kändes som fjäderlätta strykningar över hennes kinder, han kändes, och hon förstod inte hur. Han hade ju inte längre någon kropp, inga lungor att andas med, hur kunde han andas?"

Från början hade Hanna två bröder, Samuel och Jens. Det skiljde bara ett år mellan dem, men medan Samuel var känslig och försiktig, var Jens hans raka motsats. Nu är de borta, båda två. Och allt är Jens fel. Och kanske Hannas också, hon visste ju vad som skulle hända, kanske kunde hon ha stoppat det. Är det därför Jens har kommit tillbaka, för att hämnas?


Det här är Christin Ljungqvists andra roman efter Kaninhjärta. Fågelbarn handlar om Hanna som även finns med in Kaninhjärta.

Fågelbarn är en tung historia om en trasig familj. Hannas mamma vill inget hellre än att hennes familj ska vara tillsammans och i harmoni och gör i och med det livet så mycket svårare för Hanna. Hanna som kan se de döda men gör bara sina föräldrar arga och osäkra när hon berättar. Hanna som också ser hur Jens blir allt mörkare och farligare.

Jag tycker att Christin Ljungqvist lyckas förmedla barnens och tonåringarnas känslor så väldigt bra. Hur svårt det är att vara barn eller tonåring när föräldrarna agerar utifrån sina egna behov mer än barnens.

I sommar blir det två år sen jag läste Kaninhjärta men jag kommer mycket snart se till att läsa den tredje boken Rävsång där Hanna också finns med på ett hörn.

4 kommentarer:

  1. Är lite nyfiken på dessa böcker. Har inte läst dem ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om dem. Men det gäller att man klarar övernaturliga böcker.

      Radera
  2. Jag har ju haft denna stående en stund, får nog snart ta tag i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite irriterad på mig själv att jag inte kom ihåg något om Hanna från Kaninhjärtan. Nu gjorde det inget men jag kommer inte vänta så länge med att läsa nästa bok (hoppas jag) :-).

      Radera